Κρυφές στοές

… υπόγειες διαδρομές

Λίγος Degas ακόμα

Τα γλυπτά του Degas θεωρούνται αρκετά διαφορετικά από την επικρατούσα τάση στη γαλλική γλυπτική του 19ου αιώνα. Ο ίδιος δεν ενδιαφερόταν να δημιουργήσει δημόσια μνημεία, ούτε είχε ποτέ εκθέσει τα γλυπτά του δημόσια με  εξαίρεση την «Μικρή Χορεύτρια, ετών 14». Η γλυπτική παρέμεινε ένα ιδιωτικό μέσο για τον καλλιτέχνη, παρόμοιο με τα σκίτσα και τα προσχέδια, και περιορίστηκε σε μια συγκεκριμένη σειρά θεμάτων μέσα από τα οποία εξερεύνησε τα προβλήματα που τον γοήτευαν. Οι ανθρώπινες φιγούρες είναι συχνά επαναλήψεις του ίδιου θέματος, κάθε μια με λεπτές παραλλαγές στη σύνθεση ή στη δυναμική της κίνησης ή στην ένταση της φιγούρας. Για πολλά από αυτά τα γλυπτά ο Degas βρήκε μια έτοιμη πηγή έμπνευσης στις μπαλαρίνες της Όπερας του Παρισιού. Η ίδια επίπονη παρατήρηση ήταν η βάση για τα μοντέλα των αλόγων. Τα περισσότερα ήταν καθαρόαιμα άλογα κούρσας. Ο σκοπός του ήταν να συλλάβει τις ζωηρές κινήσεις με αυξανόμενη ακρίβεια. Οι αμέτρητες επισκέψεις στον ιππόδρομο του Longchamp επικουρήθηκαν από τις διαδοχικές φωτογραφίες που μελετούσαν τον καλπασμό του αλόγου του Edweard Muybridge (δημοσιεύθηκαν το 1879).

Αν και υπάρχει συμφωνία μεταξύ των μελετητών του Degas ότι τα γλυπτά δεν δημιουργήθηκαν ως βοηθήματα στη ζωγραφική, πολλά από αυτά σχετίζονται με παρόμοια θέματα στα έργα σε καμβά ή χαρτί και έτσι μας επιτρέπεται να τα χρονολογήσουμε με αρκετή σιγουριά στις αρχές της δεκαετίας του 1880.

Περισσότερες πληροφορίες για τη γοητεία και την επιρροή που άσκησε η κίνηση στα έργα του Edgar Degas μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Με το πέρας της έκθεσης στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, η Μικρή Χορεύτρια γύρισε «σπίτι» της και η φίλη μου η Μαρία την φωτογράφησε μαζί και κάποια άλλα έργα του διάσημου ζωγράφου που εκτίθενται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τεχνών της Νέας Υόρκης. Οι φωτογραφίες της είναι η αφορμή γι’ αυτό το ποστ.

Dancer with a Fan, ca. 1880

Dancers practicing at the Barre, 1877

The Dance Class, 1874

shortlink: http://wp.me/pTiK1-6B8

Advertisements

4 responses to “Λίγος Degas ακόμα

  1. Τρελαστικ απο ΣΟ // Φεβρουαρίου 2, 2012 στο 16:05

    εσυ εχεις φωτογραφισει τους πινακες ?

    το Dancer with a Fan, ca. 1880, οπως εχει φωτογραφηθει κοντρ-πλονζε, οταν σκρολαρω μοιαζει σαν να κινειται η χορευτρια προς τα μπρος

    δε ξερω αν κανουν αστρακια τα ματια μου η οφειλεται στη μετακινηση του σημειου θεασης, αλλα ετσι γινεται
    δοκιμασε το ,ειναι πολυ αστειο

    • Narrator Φεβρουαρίου 3, 2012 στο 12:11

      Mια που με βρήκες κι εδώ, ας πετάξουμε τις ιδεολογικές μάσκες στον υπόνομο και ας μιλήσουμε ακομπλεξάριστα για τέχνη!
      Τις φωτογραφίες τις έχει τραβήξει η φίλη μου η Μαρία (όπως γράφω και στο κείμενο :mrgreen: )

      Δεν το πετυχαίνω αυτό με το σκρολάρισμα.

πες κάτι επιτέλους!

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: